Studenten
Laura Cloetens
Begeleiding is een van de pijlers die op het Koninklijk Atheneum van Tervuren hoog in het vaandel gedragen wordt. Met het team van Onderzoekende School ?! zijn we op zoek gegaan naar aspecten van deze begeleiding die geoptimaliseerd kunnen worden. Daarvoor hebben wij ons gedurende een heel schooljaar toegespitst op een cruciaal onderdeel van begeleiding, en meer specifiek onderwijsloopbaanbegeleiding, namelijk de studieadviezen.
De studieadviezen op het KA Tervuren worden tweejaarlijks opgesteld door de leerkrachten na de examenperiodes van december en juni en meegegeven met het rapport. Leerkrachten krijgen voor het opstellen van studieadviezen echter weinig richtlijnen. Daarom besloten we om deze adviezen en de kwaliteit ervan in kaart te brengen. Het team formuleerde twee onderzoeksvragen: (1) in welke mate worden studieadviezen op het KA Tervuren gevolgd en (2) in welke mate is er samenhang tussen studieadvies en studiesucces?
De leerlingen van het vierde middelbaar in het schooljaar 2017-2018 waren de doelgroep van dit onderzoek. De studieadviezen van drie tijdstippen werden bestudeerd: (1) juni 2016 (tweede jaar), december 2016 (derde jaar) en juni 2017 (derde jaar). Ook de attestering van de leerlingen en de gekozen studierichting werden in kaart gebracht.
Uit de analyses kwam voort dat studieadviezen in juni van het tweede jaar gevolgd worden. Adviezen in december van het derde jaar worden echter in mindere mate opgevolgd. Bovendien was er samenhang tussen het volgen van een advies en studiesucces. Op basis van de resultaten werden aanbevelingen geformuleerd om de vele activiteiten rond studieoriëntering in het tweede jaar verder te trekken naar het derde jaar, opdat de begeleiding in deze periode versterkt wordt.
Onderzoekend team: Mathias, Jo, Sebastiano en Laura