De tutorstage “sportverkenners” kadert binnen het piloot-buddy-project “Bruggen bouwen”, een VUB – Innovatieproject in het kader van het Interdisciplinair onderzoeksprogramma “Voicing youth at social risk in Brussels”.
In het kader van het project “Bruggen bouwen” bieden VUB-studenten vraaggerichte opvoedings- en gezinsondersteuning (huiswerkbegeleiding, vrijetijdsactiviteiten, sociale contacten…) aan kinderen, jongeren en gezinnen in sociaal kwetsbare situaties ten gevolge van een migratie- of vluchtelingenverleden.
Het voorbije academiejaar hebben studenten van de sociale wetenschappen, rechten, criminologie, sport en de lerarenopleiding deelgenomen als tutor. Onder supervisie van Brusselse organisaties zoals d’Broej vzw, TADA vzw, Pigment vzw doen studenten gedurende minstens 1 semester ervaring op in het omgaan met andere culturen binnen multiculturele contexten. We kwamen op geregelde tijdstippen tijdens het semester terug bij elkaar voor workshops of intervisies.
Ik begeleidde twee jongens afkomstig uit Sierra Leone, die sinds oktober 2017 in België zijn aangekomen. Beide zijn ze verbonden aan de vzw D’broej, een jeugdhuis in Molenbeek, waar ik ze gedurende een aantal weken elke woensdag begeleidde naar sportactiviteiten. Het doel was vooral om te sporten in het Nederlands. Vele activiteiten zoals judo en bowlen kenden ze niet of hadden ze slechts één keer gedaan maar enthousiast waren ze wel iedere keer. De jongens hadden het niet gemakkelijk thuis. Door met hen activiteiten te doen leerde ik ook hoe zij leefden en wat de valkuilen zoal zijn om niet te sporten.
Dit was een ideale manier om ervaring op te doen en in contact te komen met leerlingen die het moeilijker hebben. Deze ervaring neem ik zeker mee als toekomstige leerkracht. De samenwerking met D’broej verliep vlot en na elke activiteit stuurde ik een kort mailtje naar de verantwoordelijke, Rudy Raes, om te vertellen hoe het verlopen was.
Hiernaast had ik nog een 5-tal intervisie momenten met 4 andere studenten. Tijdens deze sessie konden we ons verhaal kwijt en konden we eventuele problemen aankaarten. In groep zochten we dan samen naar mogelijke oplossingen. Dit gaf een geruststellend gevoel dat je er niet alleen voor stond.
Studenten
Lise Luyckfasseel
Ik zit in mijn 2de master Lichamelijke Opvoeding & Bewegingswetenschappen waarbij ik de lerarenopleiding combineer met mijn topsport judo. Ik wil na mijn studies heel graag gaan lesgeven en kinderen met de glimlach doen bewegen. Omdat ik mensen graag een helpende hand aanbied en ik hoorde van het tutorproject sprak het mij meteen aan.
Het tutorproject in samenwerking met D’Broej leverde leerrijke en leuke ervaringen op. Ik heb geleerd dat je steeds een plan B in je achterhoofd moet hebben om te kunnen anticiperen op verschillende situaties en veranderingen die optreden. Deze ervaringen zullen me zeker ten goede komen in het latere lesgeven.