Het GO! Atheneum Jette is een school met een enorme leerlingendiversiteit en biedt zowel beroeps (BSO) als technische (TSO) richtingen aan. De school maakt voor het derde jaar op rij deel uit van het project “Onderzoekende school?!”. Dit jaar verkenden de onderzoekers: Freya Decorte, Liselotte Pollaris, Sofie De Laat, Inez Vanden broeck, Willem Lauryssen, Annelies Piu, Els Gilis, Margo Verhasselt en Tamara Van Malderen het gekende portfolio-instument.
Het onderzoek startte met focusgroepen die het team een beter zicht bracht op de verschillende evaluatievormen die er bestaan in het secundair onderwijs. Binnen het team lag de focus steeds op de gunstige gevolgen voor de leerlingen hun leerproces en ontwikkeling.
Door deze focus is het team zich gaan verdiepen in een literatuurstudie over het gebruik van het portfolio binnen het onderwijs. Uit deze literatuurstudie kwam een checklist tot stand die richtlijnen geeft over wat een portfolio moet bevatten. Aan de hand van deze checklist werden een tiental portfolio-ontwerpen diepgaand geanalyseerd. Uit deze wetenschappelijke analyse bleken Google drive en Jouwweb.nl het best te voldoen aan de noden van T.A Jette.
Studenten
Liselotte Pollaris
Ik studeerde schilderkunst en doorliep een expertisejaar binnen vrije kunsten. Door mijn kunstopleiding had ik al ervaring met het gebruik van een portfolio als showcase-instrument. Binnen het project Onderzoekende school?! maakte ik o.m. een literatuurstudie over het gebruik van het portfolio in het onderwijs.