GO! Atheneum Jette is een secundaire school waar technische en beroepsrichtingen worden aangeboden. Deze school wordt vooral gekenmerkt met diversiteit in richtingen zoals publiciteit en etalage vandaar dat de school heel aantrekkelijk is voor zowel leerlingen uit Jette als andere kanten van Brussel.
De relatie tussen de leerkrachten en de leerlingen verloopt tamelijk goed. Leerkrachten zorgen er in TA Jette voor dat de band met hun leerlingen steeds goed verloopt en dit merk je ook tijdens de lessen en op de speelplaats.
TA Jette is een school die veel investeert in de opleiding van de leerlingen en hen beter bijstuurt waar nodig. TA Jette organiseert bvb tutorlezen voor leerlingen die het moeilijk hebben met taal, TA Jette kent een uitgebreid taalbeleid, leerlingen mogen hun moedertaal spreken op de speelplaats.
TA Jette werkt ook samen met een leerlingenbegeleider die er altijd voor zorgt dat leerlingen bij haar terecht kunnen als het even niet gaat. Zo worden de leerlingen in Jette gemotiveerd en gestimuleerd om hun talenten voldoende te ontplooien.
Het project dat nu in TA Jette loopt is er om te zorgen dat de ouderbetrokkenheid beter wordt in de school. TA Jette kent het probleem dat ouders vaak afwezig zijn tijdens oudercontacten en afspraken en dit brengt heel veel problemen met zich mee, zoals leerlingen die attitudeproblemen hebben. Deze leerlingen worden niet opgevolgd door hun ouders en soms kan de school hen een heel jaar niet bereiken. Het is de eerste keer dat de school daar iets rond doet en soms vindt de school het moeilijk om daarrond te werken aangezien ze nog niet echt weten waar het probleem nu juist zit.
Met dit project proberen wij die band te verbeteren en te zoeken naar mogelijke oplossingen die de ouders meer naar de school toe trekt.
Studenten
Myriam Wahsine
Ik ben derdejaarsstudent aan de Erasmushogeschool Brussel. Ik studeer aan de lerarenopleiding en ik heb gekozen voor de vakken Economie en Islam.
Voor mijn keuzestage werd mij gevraagd om deel te nemen aan het pauwproject ouderbetrokkenheid in TA Jette en ik heb dit project met motivatie geaccepteerd.
Gedurende het project heb ik veel bijgeleerd over de problemen die er heersen in de Brusselse scholen ook wat betreft ouderbetrokkenheid.
Gedurende het project werd het mij duidelijk dat ouderbetrokkenheid een heel belangrijk thema is in het onderwijs en dat de ouders een pilaar vormen in de school. Vaak is de relatie van de ouders met de school niet zo goed en komen heel weinig ouders opdagen op de school tijdens oudercontacten en afspraken.
Ik vond het heel interessant om aan dit project te werken als toekomstige leraar in Brussel. Zo heb ik al wat meer ervaring met de problemen die scholen kunnen ondervinden en hoe ze die problemen uiteindelijk zullen aanpakken.