Het GO! Atheneum Emanuel Hiel in Schaarbeek doet jaar na jaar enthousiast mee met Onderzoekende School?!-project. De voorbije schooljaren werd daarbij vooral gefocust op onderwijsloopbaanbegeleiding (OLB). Vorig jaar werd specifiek onderzocht welke rol de ouders hadden in het studiekeuzeproces van de leerling. Een infomoment voor ouders bleek toen geen succes. Daarom bouwden we met het team dit jaar verder op ouderbetrokkenheid.
Met een heel lerarenkorps, een handvol studenten, bijhorende bruggenbouwer en coaches, onderzochten we hoe we ouderbetrokkenheid in de school konden vergroten vanaf het eerste moment. We werkten nog steeds in het kader van het OLB-beleid, maar kozen er dus voor om eerst een zijweg in te slaan. De betrokkenheid van de ouders heeft immers een grote impact op hoe leerlingen zich voelen tijdens hun keuzeproces. Daarom werkten we drie projecten uit, die de ouders en de school in de toekomst op een duurzame manier zal binden vanaf het prille begin.
Ten eerste sleutelden we aan het inschrijvingsmoment van de school: dat gebeurt erg gespreid, waardoor ouders al eens moeten wachten op assistentie. Door een wachthoekje in te richten met wat informatie, foto’s, projecten en een filmpje, kan deze tijd nuttig en aangenaam besteed worden. Vervolgens werd ook het filmpje uitgewerkt: op enkele minuten tijd moeten de ouders een beeld krijgen van hoe een schooldag op Emanuel Hiel eruitziet. Dit is immers ondertussen een ver-van-hun-bedshow, maar voor hun kinderen dagelijkse realiteit. Tot slot werd een draaiboek uitgewerkt om volgend jaar een leerlingencontact te laten plaatsvinden. Want hoewel de focus van het onderzoek op de ouders lag, blijft de leerling nog steeds centraal staan. Door de leerling het woord te geven, hopen we ook de ouders bij zijn of haar schoolloopbaan te betrekken. Zo hielden we steeds rekening met de drie belangrijkste factoren die het leren in stand houden: de school – de leerling – de ouders.
Onderzoekend team: Louise, Sofie, Xavier, Nadia, Inge, Piet (coach), Julie (coach), Eva (bruggenbouwer), Inge (bruggenbouwer), Sara (student), Jefke (student), Andries (student) Gwen (leerkracht en LIO-student)
Studenten
Sara Loncke
Toen ik vorig jaar afstudeerde als master in de Kunstwetenschappen en Archeologie, wist ik niet goed wat doen. Het ‘grotemensenleven’ met een job was nog niet aan mij besteed. Ik koos er dan maar voor om de lerarenopleiding te volgen, als nuttige aanvulling op mijn cultuurhistorische achtergrond.
Via de lerarenopleiding kwam ik in Atheneum Emanuel Hiel terecht in het Onderzoekende School?!-team, waar we werkten rond ouderbetrokkenheid. Wanneer je plots aan de andere kant van het schoolverhaal komt te staan, besef je dat een leerkracht helemaal niet die vervelende volwassene is die enkel toetsen geeft. Alles wat een leerkracht doet, staat in het teken van de leerling: dat vond ik mooi om te zien.