Het Atheneum in Etterbeek is een Nederlandstalige school van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Deze school zet in op de volledige ontplooiing van jongeren: zij krijgen de kans om kennis te vergaren en sociale en creatieve vaardigheden te ontwikkelen. De multiculturele achtergrond, het engagement van het personeel, de educatieve projecten en de moderne infrastructuur zorgen voor een stimulerende leer- en leefomgeving waar iedere jongere zich thuis voelt.
Eén van de educatieve projecten die de school op poten zet, is de jaarlijkse GWP naar Londen voor het derde jaar. Tijdens deze GWP verkennen de leerlingen op een speelse manier allerlei belangrijke musea zoals het British museum, The Natural History museum en The Science museum. Daarnaast staan bezoeken aan andere culturele trekpleisters zoals Buckingham palace, Camden Town en een reeks andere activiteiten op het programma. Bij elke activiteit is een spelletje of een opdracht betrokken dat ervoor zorgt dat de leerlingen zoveel mogelijk in contact komen met de Engelse taal en cultuur. Verder krijgen ze elke dag ook nog enkele uren vrij waarin ze zelfstandig kunnen rondlopen, shoppen en ontdekken.
De GWP gaf aanleiding tot een onderzoek naar de invloed van de GWP op de ervaring van de 3e jaarstudenten met de taal en cultuur. Via vragenlijsten, die zowel aan het begin als aan het einde van de reis afgenomen werden, gaven de leerlingen hun mening bij stellingen over hun relatie met de Engelse taal en cultuur. Het vergelijken van de gemiddeldes van vóór en ná de GWP laat toe de impact van de reis op de leerlingen te meten.
Onderzoekend team: Els (coach), Florian, Lotfi en Steven (coach)
Studenten
Lotfi Mastari
Ik combineer het schrijven van mijn masterpaper voor Geschiedenis met de lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. Dit om mijn passie te kunnen overbrengen aan de toekomstige intelligentsia. Historisch besef en perspectief zijn belangrijk om in de complexe hedendaagse maatschappij mee te kunnen. Dat dit themaproject met mijn oude school en leerkrachten gebeurde, stimuleerde me. Nu heb ik de GWP als leerling en als ondersteunend personeel ervaren. Dit project onderstreepte voor mij de polyvalentie die een leraar aan de dag moet brengen.
Florian Saillaert
Ik ben een student Taal en Letterkunde Engels – Spaans aan de Vrije Universiteit Brussel. Al jarenlang ben ik enorm geïnteresseerd in de Engelse taal en alles wat daaraan vasthangt. Ik ben daarom ook supergemotiveerd om dit enthousiasme over te dragen naar leerlingen. Dit kwam goed uit aangezien dit ook een van de doelstellingen van de GWP was. Ik vond het enorm fijn om eens een kijkje te nemen in de werking en organisatie van een schoolreis, zeker naar zo een interessante stad als Londen. Na deze GWP ben ik zeker een ervaring rijker en dat zal ik zeker meedragen naar de toekomst.