Studenten
Wouter Heymans
In oktober ging op het Koninklijk Atheneum van Koekelberg Onderzoekende School!? van start. Het onderzoeksteam bestond uit enkele leerkrachten, Sofie Van Lerberghe, David Arandia, Bram Van Den Broecke, Ellen Voets, Pieter-Jan De Coster en Rembert Jonckheere, de pedagogisch coördinator Karolien Vertriest, de graadcoödinator Isa Remue, bruggenbouwer Heidi Depraetere en ikzelf, Wouter Heymans.
We sloegen in februari een nieuwe richting uit: we verlieten de piste om de motivatie van leerlingen om het Nederlands te spreken te verhogen, en besloten om ons in te zetten op het maken van instructiefilmpjes rond leren leren voor de eerste graad. Karolien bracht deze piste aan, aangezien er in de eerste graad heel wat werkpunten zijn omtrent leren leren, zoals de zelfevaluaties van december aangeven. Daarnaast is leren leren een VOET in de eerste graad, dus kunnen we dit project kaderen binnen het leerplan. We besloten om de tweede graad in te zetten: om de leren-leren-handleidingen toegankelijker te maken, zetten we hen in om deze handleidingen te verfilmen. De verfilmingen vonden plaats tijdens de lessen van de leerkrachten van ons team. Karolien bezorgde ons het materiaal rond leren leren. Mijn taak binnen het project was enerzijds om de leerlingen van Rembert te begeleiden in hun opdracht en anderzijds om de leerlingen van de eerste en tweede graad te bevragen omtrent het project. Bij de eerste graad toetsen we naar o.a. hun gebruik en appreciatie van de filmpjes; bij de tweede graad naar een mogelijke succeservaring en hun bekwaamheidsgevoel.