Naast de algemene studievakken die de leerlingen krijgen op de Rudolf Steinerschool, de Zonnewijzer te Wijgmaal krijgen de leerlingen ook kustzinnige vakken en handvaardigheidsvakken. En dit met als doel het denken, het voelen en het willen van de leerlingen te vergroten. Eén van de vakken die bij deze pedagogie aansluit is het exploratie vak: “de landmeetweek”, dit vak valt in de tiende klas (2e jaar van de 2e graad). Hierbij gaan de leerlingen 5 dagen naar het heuvelachtige Sosoye, een deelgemeente van Anhée in de provincie Namen om daar het gebied rond de verblijfplaats in kaart te brengen. De leerlingen moeten in kleine groepjes van drie à vier personen landmetingen uitvoeren door gebruik te maken van een theodoliet en enkele andere meetapparaten. Door deze toestellen op een correcte manier te gebruiken verkrijgen de leerlingen goede meetresultaten die ze dan met behulp van enkele wiskundige vergelijkingen op een kaart tekenen met als schaal 1/500. Maar niet alleen deze technische vaardigheden zijn belangrijk tijdens de landmeetweek, ook het werken in team en het zelf reflecteren over het proces staat gedurende deze week centraal. Vakleraar Herman Pauwels en de klastitularis Nic Gevaert begeleiden de week.
Studenten
Eline Smets
Ik ben een geografe die de Specifieke Lerarenopleiding volgt met als doel volgend jaar mijn eigen klasjes te hebben. Ik kreeg de kans om samen met de leerlingen van klas 10 (4e jaar secundair) voor een weekje mee te mogen naar Sosoye, een deelgemeente van Anhée, nabij de abdij van Maredsous. De leerlingen gingen er op landmeetweek. Het was een erg leuke ervaring om mijn kennis vanuit mijn opleiding geografie, over te kunnen brengen aan de leerlingen. En het mooie weer op landmeetweek was alleen maar een pluspunt.