Atheneum GO! for Business wil jongeren voorbereiden op de best mogelijke toekomst. Ze willen hen vormen tot zelfstandige en zelfredzame volwassenen die goed functioneren in onze huidige maatschappij. Ook wordt ernaar gestreefd om jongeren tot laten ontwikkelen tot actieve wereldburgers en wil men hen aanzetten om het UNESCO-gedachtegoed te verspreiden. Via verschillende projecten en activiteiten krijgen leerlingen bovendien de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en te ontplooien.
Met een enthousiast team van leerkrachten, leerbegeleiders, opvoeders en in samenwerking met ouders, op een groene campus, gelegen aan de rand van het hart van Europa, tracht de school deze doelen te verwezenlijken. Met dit in het achterhoofd, hebben we een project opgestart rond motivatie en zelfkennis. Aandacht voor de ontwikkeling van zelfkennis in het kader van de (studie)loopbaan is van groot belang. Gebrekkige beeldvorming over de eigen persoon en de mogelijkheden in scholing en werk, daaruit voortvloeiende slechte keuzes en gebrekkige bijstelling (van beelden en keuzes) – het zijn elementen van een proces dat zowel voor individuen als voor de maatschappij tot veel onheil leidt. Net om deze reden heeft dit Onderzoekende School?!-project tot doel om leerlingen zichzelf beter te leren kennen, ze zelfstandig op zoek te laten gaan naar hun werkpunten/kwaliteiten en deze kwaliteiten leren inzetten om zo goede (studie)keuzes te leren maken.
Onderzoekend team: Stefanie (coach), Charlotte (coach), Wim K., Wim V.H., Rik, Sandrine, Damienne, Franbose, Aliénor, Dilara
Studenten
Franbose De Buijsscher
Na een Master in de Rechten koos ik ervoor om een andere weg in te slaan en heb ik gekozen voor de Specifieke Lerarenopleiding, voornamelijk omdat ik praktijkervaring wou opdoen. De Onderzoekende School?! sloot hier perfect bij aan. De samenkomst van theorie en praktijk sprak me enorm aan. Ik heb de kans dan ook met beide handen gegrepen met als resultaat een fantastisch leerproces. Ik heb niet enkel nieuwe kennis opgedaan, maar ben ook gegroeid als mens.
Aliénor Jansseune
De Onderzoekende School?! heeft me enorm veel bijgeleerd. Ik heb me perfect op mijn gemak gevoeld binnen het team en heb de samenwerking als leuk ervaren. Iedereen zette zich maximaal in. Ik mag dankbaar zijn voor deze verrijkende levenservaring. Het hele jaar door hebben we ons ingezet voor de leerlingen van het Atheneum GO! For Business. De taken werden na elke vergadering eerlijk verdeeld. Ikzelf heb me vooral beziggehouden met het analyseren van achtergrondliteratuur en het begeleiden van de workshops. Ik ben blij met de vooruitgang die we boekten dankzij het onderzoek dat we deden. Ik hoop dat het Atheneum GO! For Business deze resultaten kan gebruiken om het onderzoek naar volgende jaren toe verder te zetten.
Dilara Ozdemir
Ik ben studente aan de Erasmushogeschool en studeer in de lerarenopleiding secundair onderwijs voor de vakken economie en islam. Binnen het team Onderzoekende school?! van het GO! For Business heb ik geprobeerd om mijn eigen ervaringen als leerling in de Brusselse scholen mee te geven . Mijn religie en cultuur zijn gelijkaardig met de meeste leerlingen binnen deze school, waardoor ik me soms goed kan inleven in verhalen van o.m. de thuissituatie van die leerlingen. Ik was meer een luisterend oor en een observator binnen het team.