De overgang van het lager onderwijs naar het secundair onderwijs is niet altijd vanzelfsprekend. Bij de brede tienerschool Schaarbeek willen ze die overgang vereenvoudigen door de laatste graad van het lager onderwijs samen te laten smelten met de eerste graad van het secundair onderwijs. Idealiter zou de brede tienerschool in september 2019 de deuren openen. Een belangrijk aspect binnen deze brede tienerschool in Schaarbeek is dat ze aandacht willen vestigen op onder andere identiteit in diversiteit.
Met Onderzoekende School?! keken we specifiek naar de identiteitsontwikkeling van leerlingen tussen de 10 en 12 jaar. De onderzoeksvraag van het team werd dan ook op basis van dit aspect als volgt geformuleerd: ‘Hoe kan de brede tienerschool in Schaarbeek de identiteitsontwikkeling bij tieners faciliteren?’. Aan de hand van een grondige literatuurstudie en focusgroepen met leerlingen en ouders werd nagegaan hoe identiteitsontwikkeling van de tiener kan worden ondersteund binnen een brede tienerschoolcontext. Als school en als leerkracht moet je er niet te snel van uitgaan dat een leerling zichzelf kan zijn. De school speelt dan ook een aanzienlijke rol in de identiteitsontwikkeling van de leerling. Het belangrijkste uitgangspunt binnen dit verkennend onderzoek is dat leerlingen hun identiteit uniek is maar er op verschillende vlakken toch raakpunten zijn waarop de school kan inspelen.
Een literatuurstudie en focusgroepgesprekken leidden tot adviezen en input die in eerste instantie relevant zijn binnen het concept van de brede tienerschool in Schaarbeek. Niettemin kunnen ook andere scholen elementen uit dit onderzoeksproject meenemen.
Team: Vicky Willegems, Laurien Pede, Winnie Smagghe, Silke Van Tienen, Barbra Erhardt, Charlotte Vaes, Yasma El Abdellaoui en Anaïs Vandensteen.
Studenten
Yasma El Abdelaoui
Na een master in de communicatiewetenschappen koos ik voor de lerarenopleiding humane wetenschappen omdat werken met leerlingen en het onderwijzen van gedrags-en cultuurwetenschappen mij enorm aanspreken. Ons onderzoeksproject focust zich op hoe de brede tienerschool in Schaarbeek de identiteitsontwikkeling bij tieners kan faciliteren. Hierdoor hadden Anaïs en ik de geweldige kans om samen te werken met leerlingen. Dit hebben we als zeer leerrijk en inspirerend ervaren. We hebben getracht om een meerwaarde te betekenen in de ontwikkeling van de Tienerschool en we hopen dat we hier ook in zijn geslaagd.
Anaïs Vandensteen
Na een bacheloropleiding in Communicatiemanagement en een masteropleiding in de Communicatiewetenschappen besloot ik dit jaar te kiezen voor de specifieke lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit van Brussel. Binnen Onderzoekende School?! werd ik samen met Yasma ingezet bij het project van de brede tienerschool Schaarbeek. Voor mij was dit unieke project een meerwaarde omdat dit een mooie harmonie vormde tussen de praktijk en de theorie. Als toekomstige leerkracht merk ik op dat het voor leerlingen niet vanzelfsprekend is om zichzelf te kunnen zijn op school en precies daarom vond ik dit praktijkonderzoek leerrijk en betekenisvol.