Het onderzoekend team bestond uit de toekomstige leerkrachten van de nieuwe Tienerschool in Anderlecht. De Tienerschool is een nieuw schoolconcept dat in september 2018 zijn deuren opent, en de leerlingen van de derde graad lager onderwijs en de eerste graad secundair samenbrengt.
Om leerlingen persoonlijke te begeleiden houdt de Tienerschool een tweewekelijks feedbackgesprek of ‘Tientalk’, tussen leerling en leerkracht. De leerkracht treedt dan op als coach: hij gaat een kader schetsen van wat de leerling wil bereiken en wat hierbij de hindernissen of hulpbronnen kunnen zijn.
Het onderzoekend team is op zoek gegaan naar een manier waarop het de leerkrachten kan ondersteunen in hun rol als coach tijdens de Tientalk. Hoe beter zij de coachingsvaardigheden onder de knie hebben, hoe beter de leerlingen begeleid kunnen worden. Aan de hand van een zelfontwikkelde vragenlijst ging het team na hoe leerkrachten tegenover hun eigen coachingsvaardigheden staan. Uit de resultaten bleek dat ze van zichzelf vinden dat ze al als coach optreden in hun huidige job, maar dat ze openstaan om zich verder te verdiepen in de vaardigheden die een coach nodig heeft.
Op basis van de inzichten uit de vragenlijst ontwikkelde het team een zelfevaluatietool om de leerkrachten te ondersteunen in hun groeiproces als coach. De tool zet drie belangrijke coachingsvaardigheden centraal en gebruikt zowel stellingen als open vragen om de leerkrachten te laten reflecteren over hun vaardigheden als coach. De tool nodigt ook uit om één of meerdere keren per semester met het leerkrachtenteam samen te zitten om ervaringen en tips & tricks te delen met elkaar. De zelfevaluatietool zal volgend jaar ingezet worden in de Tienerschool van Anderlecht.
Studenten
Saddaf Gondal
Na het behalen van mijn Master in de psychologie, ging ik voor de Specifieke lerarenopleiding om mijn kinderdroom – leerkracht worden – te verwezenlijken. Mijn deelname binnen de innovatieve Tienerschool bood mij de kans om mijn grenzen nog verder te verleggen. De verkregen kennis en verworven inzichten in wat er allemaal gedaan wordt naast het lesgeven op een school zijn alvast dingen dat ik meeneem naar mijn toekomst als leerkracht.
Onderzoek hebben verricht naar de leerkracht als coach, wat ik zelf een belangrijke rol vind, gaf naast het enthousiasme van het Tienerschoolteam, een extra boost aan mijn motivatie.
Manon Pelleriaux
Ik ben een 22-jarige studente met een master in Politieke Wetenschappen en ik ben momenteel mijn specifieke lerarenopleiding voor humane wetenschappen en geschiedenis aan het afronden. Onderdeel uitmaken van het Tienerschoolteam was voor mij een enorm rijke ervaring omdat heel wat innovatieve en progressieve ideeën van tijdens de lessen in de Tienerschool worden ingezet. Het was, en is nog steeds, een unieke kans om te proeven van de wind van verandering die door het onderwijs waait. Ik hoop dan ook dat ik in de toekomst mijn steentje zal kunnen bijdragen aan deze nieuwe school of aan andere, nieuwe onderwijsprojecten.